Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
  • בקניה מעל 299 שליח חינם, מעל 199₪ שליח ב-9.9₪
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

איך תתרמי להתפתחות התינוק באמצעות פעולות היומיום שלך איתו?

כאימהות טריות אנחנו עמוסות ברגשות, במטלות, במידע ובעיקר ברצון גדול להעניק לתינוק שלנו את הטוב ביותר. בחודשים הראשונים לחיי התינוק רובנו מבלות איתו באופן צמוד – אנחנו מזינות, מחבקות, מרגיעות, מרדימות, משחקות ומשוחחות איתו. במאמר הבא עינת לוי זמר, מומחית בספורט טיפולי, בריאות והתפתחות תינוקות וילדים, מטפלת, מייעצת ומרצה בתחום, אספה עבורכן כמה טיפים שילמדו אתכן איך לתרום להתפתחות בריאה של התינוק באמצעות שימוש בפעולות יומיומיות שלכן יחד איתו.

תנוחת הערסול והחזקת התינוק

תנוחת הערסול היא אחת מהתנוחות הרצויות עבור התינוק בחודשיו הראשונים: היא מזכירה לו את התנוחה ששהה בה ברחם ומקנה לו ביטחון, מאפשרת לו קרבה מקסימלית לאם, שלפחות בהתחלה היא בהחלט צורך הישרדותי. בקרבה מסוג זה ישנה הפרשה של הורמון האהבה שתורם לחיזוק הקשר בין האם לילד והיא מבססת את גבולות הגוף שלו והכרת קו האמצע. כשהאם מערסלת את התינוק שלה ומצמידה אותו אל בטנה, כפיפה פיזיולוגית טבעית ורצויה של התינוק, זו מקלה על כאבי הגזים שהוא חש בחודשים הראשונים בחייו.

ישנן כמה דרכים בהן ניתן ומומלץ לערסל: בזמן הנקה או האכלת הילד, כאשר התינוק עם הגב על בטנה של האם ופניו אל העולם, כאשר התינוק בטן-לבטן עם האם או בזמן שהייה באמבטיה, כל עוד האם מחזיקה את התינוק בידיה. בכל אחת מהדרכים חשוב לשמור על הידיים קרובות לקו האמצע והרגליים כפופות לכיוון החזה.

אמבטיה לתינוק

בזמן המקלחת היומיומית של התינוק נעשית עבודה מוטורית-חושית. המגע עם המים מאפשר לתינוק חשיפה שונה מפעילויות היום. בנוסף, הטמפרטורה החמימה במים מרגיעה, מורידה את המתח השרירי של התינוק ומכניסה אותו למצב רגוע יותר מכל מה שעבר ביממה האחרונה. בזמן המקלחת ניתן לתת לילד מגע של עיסוי עם כפות הידיים במגע עדין ונעים. כמו כן, מגע של שפשוף עדין בעזרת ליפה מעט מחוספסת תאפשר לתינוק גירוי טקטילי ועמוק למערכת התחושה שלו ולהכרת גבולות הגוף שלו שמסייעות להתפתחותו התקינה.

מגע ועיסוי לתינוק

כידוע, עיסוי ומגע לתינוק יכול להתבצע במגוון דרכים ויתרונותיו גדולים – הוא מאפשר זמן איכות ובניית קשר, מעצים את ההורות, משפר ומקדם את ההתפתחות המוטורית-חושית ומקל על כאבי הגזים. בנוסף, בזמן העיסוי מופרש הורמון האהבה (אוקסיטוצין) והרי Love is all you need לא?
מגע ועיסוי יכולים להיעשות בדרכים שונות ובזמנים שונים: בכל פעם שאנחנו מחזיקים את התינוק – בין אם להרגעה, האכלה או הרדמה, אנחנו יכולות לתת לו מגע של לחיצות עדינות או טפיחות קלות. בנוסף, בכל החתלה ניתן להעניק לו מגע ועיסוי עם מגע של לחיצות עדינות, טפיחות קלות או שפשוף עדין על חיתול טטרה על אבריו השונים. ניתן לתרגל כ-10 דקות ביום עיסוי בשמן שקדים/זית ולעסות את התינוק באבריו השונים באופן אינטואיטיבי. הקשר שנוצר במגע ובקשר עין ברגעים הללו הינו הבסיס להתפתחות רגשית, מוטורית וחושית של התינוק. כל מגע עם תינוק בצורות שונות מכיר לתינוק את עצמו ביחס לסביבה בה הוא נמצא ומאפשר לו תחושת ביטחון ושייכות בעולם.

זכרו כי כל זמן עם התינוק שלכן הוא זמן משמעותי בו אתן יכולות בקלות ובאופן אינטואיטיבי להעניק לו את כל הטוב שיש. בעיניי, ההנגשה לחיי היום-יום היא הכלי הכי חשוב להעצמה של האם והתינוק.

חשוב לציין כי כל הטיפים המוזכרים כאן מדברים בלשון נקבה אך פונים ומתאימים בהחלט גם לדמות האב או כל דמות מטפלת אחרת.

עינת לוי זמר

בעלת עסק 'בריאות.תנועה.צמיחה', מומחית בספורט התפתחותי-טיפולי, תנועה ובריאות.
בעלת תואר ראשון בחינוך ובהוראת החינוך הגופני והתנועה, התמחות בטיפוח יציבה ותנועה.
בעלת הכשרה מעמיקה בתחומי ספורט ותנועה, תפקודי פה ולסת, וויסות חושי, שכלול יכולות למידה באמצעות תנועה, רפואה הוליסטית לילדים, תזונה, שינה, חינוך ועוד…
מאמנת אינטגרטיבית לילדים ונוער.
בעלת ניסיון וותק אבחוני וטיפולי בתינוקות, ילדים ומבוגרים מעל 19 שנים.
בעלת קליניקה פרטית בקריית אונו, מלווה ומייעצת למטפלים ולסטודנטים ומרצה בסדנאות בתחום להורים, סטודנטים ואנשי מקצוע.
050-9002202
www.einatlevyzemer.com

 

מערכת NestPlay

מערכת NestPlay

מקום להורים וטף

השאר תגובה

אהבתם? שתפו לחברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

פוסטים אחרונים

הצטרפו אלינו

התחל שיחה »
אפשר לעזור?
הי,
הצוות המקצועי של NEST כאן כדי לסייע ולהמליץ. אנו מעניקים מענה אנושי ומבטיחים לענות בהקדם:)
(פניות לאחר שעות הפעילות יענו למחרת)